Nordea
Skrivet av jontz -
Nordea är som bekant en av Sveriges största banker. Hos Nordea kan du låna pengar, spara pengar, pensionsspara, skaffa kreditkort, köpa försäkringar, handla med värdepapper och fonder och så vidare.
Nordea är alltså en komplett bank för dig som vill kunna utföra alla slags bankärenden på ett och samma ställe och är den svenska storbank som brukar ge sina kunder högst sparränta. Trots det är det ingen häpnadsväckande hög sparränta precis, så därför anser vi på sparkonto.nu att Nordeas sparkonton endast lämpar sig för den bekväme och trogne Nordeakunden som vill ha allt samlat på ett och samma ställe.
Sparkonton
- Förmånskonto & Xtra Spar. Förmånskontot är ett vanligt sparkonto och Xtra Spar ett slags månadssparkonto som ger rörlig sparränta. Vi vill inte gå närmare in på dessa ”sparkonton” eftersom man för närvarande (juli 2014) får 0 % i sparränta på dessa sparkonton om man har mindre än 100 000 på kontot. Om du har mer än så får du 0.05 % i sparränta, vilket är under all kritik.
- Fastränteplacering. Det är Nordeas fastränteplacering som ger en lite högre sparränta än vad de andra storbankerna ger dig. Där kan du binda pengarna i 1 eller 2 år och få en sparränta som i alla fall är på 1. 2 % respektive 1,5 % (juli 2014).
Nordea Fastränteplacering 2 år
- Aktuell sparränta: 0.2% (fast ränta)
- Minsta spartid: 2 år
- Sparbelopp: 10000 - 1000000 kr
- Fria uttag: 0
Nordea Fastränteplacering 1 år
- Aktuell sparränta: 0.15% (rörlig ränta)
- Minsta spartid: 1 år
- Sparbelopp: 10000 - 1000000 kr
- Fria uttag: 0
Information om Nordea
Nordea har statlig insättningsgaranti.
Nordea använder sig av BankID.
Kontaktuppgifter
Företagsnamn: Nordea Bank AB
Email: info@nordea.se
Telefon: 0771-22 44 88
Adress: Smålandsgatan 17, 105 71 Stockholm
Öppettider: 08:00 - 20:00
Betyg & omdömen om Nordea
2 omdömen
Jag öppnade ett sparkonto på Nordea för att jag är kund hos dem, men jag skulle inte rekommendera att spara på Nordea eftersom man får väldigt låg sparränta.
Jag tycker att Nordea har rätt OK sparränta om man jämför med andra stora banker. Det som jag tycker är dåligt är att man måste alltid uppge personlig info innan man kan ställa en fråga via tele, tycker att Nordea borde fixa live chatt på sin sida om man har enkla frågor.